onsdag, september 03, 2008

Uppenbar och undermålig kampanj

Jag såg programmet om kvinnoprästmotståndarna i går, det vill säga Lastaedianerna. Själva utgångspunkten för programmet var att det är rätt med kvinnliga präster. I ljuset av en sådan utgångspunkt blir självklart allt annat fel. Det behöver med andra ord inte diskuteras. varför då göra ett program om motståndarna? Predikanten menade att de ville följa Bibeln, men programmets slutsatser var av annat slag. Motståndet berodde på att det finns en machokultur i Norrland. Det är alltså en jämställdhetsfråga. Det var ett undermåligt program.

Mina frågor om det pågår någon sorts propaganda stärks när jag idag upptäcker att det visas en show med Jonas Gardell. Den heter Väckelsemöte. Jag har inte set den och längtar inte efter den heller. Jag misstänker att Gardell gör sig lustig på kristnas bekostnas. Men det är kanske min homofobi som spökar?

1 kommentar:

Anonym sa...

Själv brydde jag mig inte ens om att se programmet. SVT och de flesta andra medier är så förutsägbara när det gäller att ensidigt ta ställning i många brännande frågor, utan några större ansatser att problematisera det hela.

Då är det förstås både enklare och mera slagkraftigt att svartmåla den som är av annan uppfattning än man själv.

Beträffande Gardell anar jag att dina misstankar är befogade. Med tanke på att han själv kallar sig kristen, har han en ganska märklig attityd gentemot sina "bröder och systrar".