onsdag, december 14, 2022

En profetisk hälsning

Kari och jag har under sommaren haft ett fikonträd på balkongen. Vi fick ett skott av Jakob och Maria nere i Skåne och det tog sig! Sedan kom senhösten och vi valde att ta in trädet. Några veckor senare tappade den alla bladen. Jag tycker det var lite tråkigt eftersom jag tycker om de bibliska träden olivträdet, fikonträdet och vinrankan. Maria tröstade oss genom att säga att det kom nog att återhämta sig, - så låt det bara stå. 

Själv tänkte jag på det där fikonträdet i Luk 13 som inte bar frukt. Mannen som hade planterat det hade inte funnit frukt på det på tre år och ville hugga bort det. Men trädgårdsmästaren vädjade för det och ville sköta om det ett år till. Och så blev det. Texten brukar dyka upp vid nyår i vårt kyrkoår. Ge det en chans till.

Men jag tänker också på fikonträdet i Matt 21. Jesus förbannade det och det vissnade. Lärjungarna blev förvånade och undrade hur det där gick till. Det är då Jesus undervisar om bönens makt. Bönen kan åstadkomma förändringar som kan tyckas omöjliga.

Så - häromdagen - hände det, se bilden nedan. Det är inte alltid vi ser vad som händer i det osynliga. Jag kunde inte låta bli att lägga ut den här underbara lilla plantan. Nu ska den få tala vidare med mig under året som ligger framför oss. Ha en bra dag.




Inga kommentarer: