söndag, oktober 07, 2012

Den gränslösa folkkyrkan?

Oj, vad tiden går. Under denna vecka har jag inte kunnat släppa tankarna från förra bloggen, den om att folkkyrkan består av smågrupper. Rubriken var visserligen min, men tankarna passade alldeles utmärkt in Gustaf Wingrens förståelse av folkkyrkan. Jag har inte hunnit fördjupa ytterligare i Wingrens teologi, men som sagt tankarna har levt kvar. Jag har också blivit påmind om vad jag hörde förre kyrkoherden Leif Norrgård i Döderhult säga en gång. I Döderhult satsade de ALLT på gudstjänsten, det vill säga ingenting  annat. Norrgård menade att det i princip räcker med husandakten och Högmässan. Och där är jag nu.

Det är tveklöst ett stort problem att vi sätter till så mycket resurser på våra egna verksamheter. Vi talar om att vi ska nå ut men det stannar vid fagert tal. Ärligt talat har jag inte under mina 37 år som präst sett någon god strategi som syftar till att få husandakterna att fungera. Det är visserligen sant att vi gör hembesök när vi ska döpa även om jag överväger att sluta med det eftersom jag långt ifrån alltid är välkommen. Och naturligtvis gör jag hembesök i samband med dödsfall. Diakonen besöker regelbundet äldre och sjuka, men hur många av oss tänker att våra besök skulle kunna leda till lärjungaskap i dessa hem, lärjungaskap med regelbunden husandakt. Eller att lekmännen skulle kunna finna varandra så att flera hushåll kan komma samman i levande gemenskaper. Är det inte i stället så att vi försöker bjuda in dem vi möter till våra gudstjänster eller verksamhetsprogram?

Jamen, menar jag då att vi ska sluta med alla våra verksamheter? Vad ska de anställda göra då? Har vi inga verksamheter kanske de inte behövs? Jag tycker att det är ett problem när vi som anställda är så upptagna med våra verksamheter att vi ständigt måste sammanträda, planera och genomföra så till den grad att vi sällan eller aldrig utvärderar vad vi gör. Eller vågar vi inte? Har vi kanhända inga andra vägar? Då ska vi komma ihåg att detta med verksamheter är ett 1900-tals fenomen. Kyrkan har väl aldrig haft programverksamheter tidigare? Ja, förutom Högmässan och de kyrkliga handlingarna då?

När Svenska kyrkan vid förra sekelskiftet förstod att den började förlora greppet om folket, skolundervisningen togs bort och vi blev allt mer marginaliserade då började programverksamheterna ta fart för att locka folket till kyrkan. På 1950-1970 tror jag det var som intensivast. Men det har aldrig lyckats och kommer sannolikt heller aldrig att lyckas. Kanske är det helt fel väg. Det skrevs en del god pastoralteologi särskilt inom högkyrkligheten. Jag tänker på Rune Klingert, PO Sjögren, men även Dag Sandahl. De talade om hur vi skulle bygga församling. Jag har själv tänkt och arbetat en hel del med frågorna kring att bygga församling. Men vad menar vi egentligen? Menar vi att vi ska få in folk i våra befintliga sammanhang och att folkskaran på så sätt ska öka? Om inte, - vad menar vi då? Tänk om också det är att tänka fel - att bygga församling - kan vi det?

Så tänker jag att bara Gud kan bygga församling och det gör han i människornas hjärta. Det gör Han inte genom våra verksamheter utan i människors vardag. Kanske är det rätt att bygga församling, men att det måste ske i och genom hushållen? Inte i församlingshemmet.

Kan man tänka sig att Svenska kyrkan utvecklar sig dels genom att enbart inrikta sig på gudstjänster och därmed bli än mer isolerad, dels genom att vara så gränslös att precis allt får rum? Då säger jag; glöm inte hemmen. Tänk om människorna kunde få slippa all vår verksamhet, få hjälp med husandakten och sedan själva få välja att gå till Högmässan?! I den gränslösa folkkyrkan borde det kunna vara möjligt.

PS. För övrigt tycker jag ni alla ska läsa denna slutreplik i SvD. DS.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Något slående är att när Jesus vandrar under sina tre år är han inte särskilt bra på planering. Hans logistik är föga begåvad utifrån ett bra schema. Vad gäller hans verksamhet är den inte särskilt mätbar, följer inte ett bra uppföljningaarbete. Han säger " följ mig" men ger ingen karta. Han har ingen egen agenda, ingen egen lära, det framgår i dagens evangelietext. Vad gäller gudstjänst är det varken tempelrit eller synagogsgudstjänster som verkar vara hans centrum. / Magnus Olsson

Petter Lundström sa...

Husandakten är sannerligen något av stor vikt för de kristna. Men det går att uppmuntra till och det går också att få en väckelse även på det området. Som du säger så kan man bygga församling i hemmen, det behöver inte nödvändigtvis ske i församlingshemmet. Bibelstudiegrupper, förbönsgrupper, kristna bokcirklar, grupper som arbetar med insamlingar till särskilda mål (det internationella arbetet, hela världen osv). Allt detta kan ske i hemmet och behöver nödvändigtvis inte ske i församlingens lokaler, naturligtvis är det viktigt att man fortfarande behåller kontakten med kyrkolokalen så att man också gemensamt får samlas. Men om man är ute efter en vardagskristendom så måste nog det mesta av det "kristna livet" ske i hemmets vrå, och där också en stor del av samlingen till bön och lovsång, något som inte borde vara begränsat till kyrkans lokaler.

Anonym sa...

Det finns inte särskilt starka stöd för gudstjänster i hemmet hos Jesus och särskilt inte i gemenskap med andra människor. Hemmet är knappast en viktig plats hos honom som sa " människosonen har ingenstans att vila sitt huvud". Det mest hemlika skrifterna vittnar om är hem han besöker, oftast för att predika. Undantaget är möjligtvis de tre syskonens hem i Betania. Hemmet är en senare borgerlig konstruktion om man inte räknar in storfamiljer under pietismens starka perioder. Husandakt förekommer inte i Jesu liv, dessto oftare helt andra miljöer. / Magnus Olsson

Petter Lundström sa...

Inte heller förekommer det något särskilt starkt stöd i Jesu liv för Gudstjänster begränsade endast inom helgedomens väggar Magnus Olsson. Jesus sökte sig ut till folket Magnus,han vandrade inte kring hela Judeen bara för att han tyckte att det var roligt, han stannade inte bara i synagogan och häckade. Även om han säkerligen spenderade sin beskärda del där också, det hör vi ju att han gör. Sen så ser jag ingen motsättning mellan att som kristna samlas i hemmen för att be och lovsjunga till Herren och gå till kyrkan för gudstjänst. Skall man sluta med lovprisningen och bönen bara för att det inte erbjuds Gudstjänst i Herrens hus? Sedan så är det mycket inom vår kristna tradition som inte ingår i Jesu liv, innebär det att det nödvändigtvis är något dåligt? Men det är ju skönt att det finns sådana som du som lever sina liv bokstavligt efter Jesu förordingar, säg mig hur många händer och ögon har du förkastat i risk att dom förleder dig?

Anonym sa...

Det var en märklig slutsats av vad jag skrev. / Magnus Olsson

Petter Lundström sa...

Kan man tycka att det är. Men på många sätt blir det dit som ditt resonemang leder, om vi bara ska stödja oss på det som finns uttalat i Jeus liv och det han själv säger dvs.
För jag antar att det var något slags resonemang som du förde? eller skrev du månne bara för att skriva?

Populisten sa...

Man måste nog i diskussioner om vad kyrkan, församlingen och vi kristna ska ägna sig åt vara mycket noga med att skilja mellan Jesu Kristi Kyrka och eventuella jordiska organisationer. Kristi Kyrka torde ha fått tre tydliga uppgifter: Gudstjänst (i vilket jag inkluderar all sakramentsförvaltning), mission och diakoni. Men det betyder ju inte att det ska vara samma världsliga organisationer som gör dessa tre saker. Aktiva inom Svenska Kyrkan har ofta svårt att se skillnaden mellan Kyrkan och den världsliga organisationen SvK och tror därmed att det är lika viktigt för SvK att vara inblandad i diakoni (men numer knappast mission) som Gudstjänstfirande. Men SvK är ju ändå mest en organisatorisk lösning för att förvalta byggnader och ordna personal för Gudstjänsterna hur Kyrkans medlemmar sedan sluter sig samman för diakoni och mission kan vara en helt annan sak. Ofta genom i historien har ju detta skötts av s.k. Inomkyrkliga rörelser som strängt taget saknar varje legal koppling till kyrkan.

Anonym sa...

Tror att Håkan har rätt i sin slutsats. Vart ska vi ta vägen när kyrkorna är stängda, fysiskt eller "andligt"- man behöver vara utrustad med Andens gåva för urskiljning för att delta i många av SvK;s verksamheter.
Varför ansätts familj och äktenskap så hårt i dag? Det är i hemmet nästa generation formas- på gott eller ont. Där praktiseras den ovillkorliga kärleken, förlåtelsen i vardagen, barnen imiterar och lär sig. "reta inte era barn till vrede - dom kan få dåligt självförtroende"´fritt tänkt.
Påminns om 5 Mos 6:4-9. Det handlar först om hjärtats inställning till Gud,hur vi ska fostra våra barn,lära barnen att höra Guds röst,hur vi ska tala när vi sitter i vårt hus dygnet runt,, och tom hur vi dekorerar våra dörrposter.
Låt oss fråga Herren be att få höra Hans röst före andra röster i tiden. Astrid

Anonym sa...

Noterar dels att du vet vart mitt resonemang leder, dels vad du skriver därutöver. Märkligheten djupnar men inte djupet i det skrivna, tyvärr. /Magnus olsson

Anonym sa...

Instämmer, mycket viktig distinktion, en av de klassiska problemfrågorna för Svk sedan begreppet uppstod då ståndsriksdagen upphörde och biskoparna förandligades, liksom processen dit från det att pietismen kom på tidigt 1700-tal och strax innan. / Magnus Olsson

Gunvor Vennberg sa...

Glöm inte Emmausvandrarna. De kände igen Jesus på hur han tackade Gud och bröt brödet i deras hem/bostad. Tydligen var detta något mycket välbekant för dem. En husandakt i bordsbönens form ledd av Jesus själv, denna gång som så många gånger förr. Det var denna andaktsrutin i vardagen som gjorde honom synlig för dem, inte de fantastiska utläggningarna av skriften på vägen. Brann inte våra hjärtan? påminde de sig. Jo - de brann, men de märkte det inte förrän vid husandakten, först då kunde de märka att Jesus varit med dem hela vägen!

Gunvor Vennberg sa...

Magnus: Jesus besökte och åt med en rad människor i deras hem. Vad skiljer dessa besök från det som beskrivs i Uppenbarelseboken " Se jag står vid dörren och bultar, om någon hör min röst och öppnar dörren ska jag gå in till honom och dela måltid med honom och han med mig." Vad skiljer det som beskrivs här från vad Jesus gjorde när han kom hem till t ex sackeus? Blir det inte husandakt som heter duga när Gud själv kommer på besök?? Vad skiljer då en enkel vardagsmåltid från den himmelska måltiden i Guds rike? Om hemmen INTE varit en viktig mötesplats mellan Gud och människa borde väl Jesus tillbringat sitt liv uteslutande i templet!!

Anonym sa...

Btrf den husandakt du ser som ett yttre hus, ett fysiskt hem, vilket det i o f kan vara, mycket riktigt som du påpekar vid exemplet du anger med Emmaus, så visst, men de anföra orden ur Uppenbarelseboken bhöver inte nödvndigtvis syfta på ett fysiskt synligt hem, utan kan mycket väl vara den bönekammare som hjärtat är. /Magnus Olsson

Anonym sa...

ps vad gäller din uppstälda motsats mellan hem och temepl, delar jag inte den och har heller inte ugått från den. Det finns fler hem, fler tempel, vilket st Paulus undervisar om. /Magnus Olsson

Anonym sa...

Är det inte i hemmet bland dina närmaste i de vardagliga "små" valen i livet, som det visar sig vad din tro och bekännelse är värd? Tro och liv!