fredag, oktober 19, 2012

Israel - ur ett politiskt perspektiv

Nu är det bara några timmar innan jag beger mig iväg till Jordanien och Israel. Vi är 20 personer som gör en församlingsresa och jag ser mycket fram emot denna eftersom jag själv aldrig har varit i Jordanien innan. Vi landar imorgon eftermiddag (lördag) kl 14.50 i Amman och ska sedan se Jerash, Betania, Nebo, Petra och Aqaba för att sedan ta oss över gränsen till Israel och Eilat. Det är lätt att glömma bort att dessa områden hör till det bibliska landet Israel.

Det går att närma sig Israel ur olika perspektiv. Vi kan studera folket och landet ur ett geografiskt perspektiv. Vi kommer till landet där flera världsdelar möts med olika klimat, djur och växter. Det går att närma sig landet med ett historiskt perspektiv eller ett politiskt. Eller varför inte med ett religiöst perspektiv.

Idag har jag repeterat det politiska perspektivet inte minst med tanke på motionerna i kyrkomötet. Jag är rädd för att många aktivister inte riktigt har klart för sig att Israels gränser av just politiska skäl aldrig har erkänts och att landet alltsedan det kom till 1948 befunnit sig i krig med arabländerna. Hur var det det gick till när landet Israel bildades? En kort resumé kan se ut så här.

Redan i slutet av 1800-talet började det ständigt förföljda folket längta efter ett eget land. Judar som fick del av upplysningens idéer om humanitet, jämlikhet och frihet började flytta till det glest bebodda landet. Theodor Herzl skrev boken Der Juudenstat 1897 och drömmen om Sion fick liv, se Ps 120-134. Under de kommande åren följde flera vågor av judisk invandring. Vid tiden för Första Världskriget var det turkarna som härskade i landet. Efter kriget, från och med 1917 fick engelsmännen uppdraget av Nationernas förbund att förvalta landet som mandatland. Det mandatet sträckte sig till 15 maj 1948. Men eftersom engelsmännen redan från början både drev tillkomsten av Israel och kollaborerade med arabstaterna fanns en kluvenhet. 1939 fruktade engelsmännen att araberna skulle ställa sig på nazisternas sida och för att minska spänningen hindrade engelsmännen judarna från att återvända. Högst 75 000 skulle få komma in i landet. Judarna skulle aldrig få bli i majoritet och så låstes situationen politiskt. Frågan hänsköts till det nybildade FN som föreslog att landet skulle delas ungefär såsom det ser ut idag, ett Israel utan Västbanken och Gaza. Israel och Palestina skulle leva sida vid sida med gemensam ekonomi. Jerusalem skulle vara en internationell stad och sortera under FN. Judarna opponerade sig men godtog förslaget. Araberna vägrade. Istället började de terrorisera det judiska folket. 

Englands mandat gick som sagt ut 15 maj 1948 och därför utropade Israel den egna staten dagen innan eftersom den 15:e var en sabbat. Den första dagen i Israels historia är med andra ord en sabbatsdag och jag kan inte låta bli att associera också den politiska historien till ett bibliskt perspektiv. På sabbatsdagen, den första i statens historia, anföll egyptiskt flyg Tel Aviv och det första kriget, Befrielsekriget, var ett faktum. Det arabiska målet var att förinta den nybildade staten. Kriget ledde till att Västbanken införlivades med Transjordanien och staten Jordanien bildades. Eller ska vi säga att Jordanien ockuperade Västbanken?

Sedan ändrade Sovjetunionen sin politik, som varit för den judiska staten, genom att ställa sig på arabernas sida. De var intresserade av den arabiska oljan och har allt sedan dess försett Egypten och Syrien med vapen. När miltärdiktatorn Nasser tog makten i Egypten tog den antiisraeliska propagandan fart och Israel var ständigt hotat och såg sig nödgade att utföra vad som kallats för Sinaioperationen. Det blev ett blixtkrig som varade sju oktober-november dagar 1956. Israel kunde så skaffa sig lugn vid gränsen mot Egypten, fortsätta att utveckla Negevöknen och eftersom de stängts av från Suezkanalen kunde de nu i stället säkra vägen till världshaven via Eilat. England och Frankrike säkrade Suezkanalen genom att ta parti för araberna och det politiska klimatet hårdnar. Sovjetunionen var för tillfället upptaget med krisen i Ungern. Israels värsta fiender var Egypten och Syrien, men efter Sinaioperationen lugnade fronten mot Egypten ner sig. 

Istället hettade det till vid fronten mot Syrien och 1967 ägde en luftstrid mellan syriska och israeliska styrkor. Sovjetunionen blandade sig i genom att stödja Syrien och genom att uppmana Egypten till nya anfall. USA var upptagna med kriget i Vietnam och FN tog hem sina fredsbevarande styrkor från Gazaremsan. När både Egypten och Syrien angrep Israel kunde inte Jordanien förbli passivt. Israel var därför omringat av fiender och 6-dagars kriget gick inte att hindra. Som genom ett mirakel klarade sig Israel också i detta krig. I kriget mot Egypten tog Israel hela Sinaihalvön, i kriget mot Jordanien tog de Västbanken inklusive Jerusalem och i kriget mot Syrien Golanhöjderna. Allt hände på sex dagar och på den sjunde vilade de. 

1973 slog Egypten och Syrien till igen i det krig som kallas Yom Kippur-kriget. Anfallen skedde alltså på den stora Försoningsdagen när hela Israel står stilla. Vid varje krig har FN manat till stillestånd. Så har det blivit men gränserna har aldrig fixerats. Idag har Israel fred med Egypten och Jordanien, men de palestinska grupperna har aldrig gett upp sitt mål att förinta Israel, Mellanösterns enda demokrati.

Det finns naturligtvis mycket mer att säga om den politiska situationen i Israel, till exempel hur det gått sedan dess, hur flyktingfrågan permanentades och gjordes till Palestina frågan, men det får jag kanske återkomma till när ni har gjort lite kommentarer. Men som sagt jag reser till Jordanien och Israel om några timmar. Jag kommer hem den 30 oktober och då bloggar jag igen kanske om gränserna eller om flyktingfrågan. Eller varför inte om kyrkomötets beslut att stödja palestinierna, bibelns filistéerna.

19 kommentarer:

SigridL sa...

Palestinierna - Bibelns filistéer? Hur menar du då? Så långt jag lärt mig är filistéerna inte ett arabiskt folk. Eller har jag fel där?

Stig Strömbergsson sa...

Jag hoppas innerligt att det i er församlingsresa är inplanerat möten med representatnter för och församlingsmedlemmar i vår Lutherska systerkyrka i regionen. Om ni gör det kommer nog det jag upplever vara inläggets ensidiga "Israel-är-offer-för-alla-andras-ondska" att kunna justeras märkbart.
Och om ni inte möter våra trossyskon tycker jag ni och resan sviker.

Läs på!!

Anonym sa...

Hör Israel! Herren din Gud är en. Välsignelse över er resa. Jesus rannsakade skrifterna, öppnade dem. Israel är det synliga tecknet på Herrens vilja med världen. Den östeuropeiska judendomen som bevarade arvet tillsammans med den spanska falangen, är given ett land, det Gud vill. Låt oss tacka Gud för Israel. / Magnus Olsson

Anders Göranzon sa...

Instämmer helt med Stig!

Håkan Sunnliden sa...

Bäste Stig, Jag borde gå och lägga mig nu, men misstänkte att det skulle bli snabba reaktioner på bloggen. Ingen av oss blir fullärd och ett historiskt perspektiv kan beskrivas på olika sätt, men jag tror inte att något av det jag skrivit saknar underlag. Jag har faktiskt läst på en del. Låt mig bara få påminna om kejsar Hadrianus som jämnade Jerusalem med marken år 130 e Kr. Historiker menar att bara få judar överlevde. 585 000 dödades, 985 byar utplånades och många fler dog av svält, sjukdomar och i bränder. Dessa och många andra historiska uppgifter går att läsa om i historikern Simon Sebag Montefiores bästsäljare "Jerusalem - the biography". Jag slutar med ett citat:

Hadrian wiped Judaea off the map, deliberately renaming it Palestina, after the Jew's ancient enemies, the Philistines ... When he eventuelly died - hated by all - the Senate refused to deify him. Jewish literature never mentions Hadrian withou adding, 'May his bones rot in hell!'

Antisemitismens historia börjar inte med staten Israels bildande och den verkar inte slut med det heller.

Därmed inte sagt att israelerna av idag är offer i sitt eget land, men jag kan förstå att de försvarar sig med orden: "Aldrig mer Masada" Nu går jag och lägger mig och skriver gärna mer i detta ämne senare så välkomna med kommentarer.

Stig Strömbergsson sa...

Håkan!
Då du tilltalar mig svarar jag.
Med "läs på" menar jag inte främst fullt korrekta data om kejsar Hadrianus och hur många byar han lät rasera och fördriva folket från. Jag tänkte på saker och förhållanden lite närmare i tiden till exempel på hur många byar som raserades och hur många som blev flyktingar 1948 och deras situation därefter.
Montefiores bok är lärorik - har den själv och skrivit om den på min blogg. En anna bra bok är Sören Wibecks "Ett land två folk - Israel-Palestinska konfliktens historia. De palestinska kristnas KAIROS- dokument är också intressant läsning liksom "A Palestinian Christian Cry for Reconciliation" av den anglikanske palestinske teologen Naim Stifan Ateekböcker av teologen - och annat han skriver. Möten med lutherska kristna i Betlehem likaså fann jag även lärorikt och jag hoppas ni har sådant inplanerat i er resa.

Populisten sa...

När det nu ska rekommenderas böcker så rekommenderar ja "Arabernas äganderätt till Palestina", skriven på svenska av en Palestina-Arab (han anväder själv detuttrycket) för att få den sidans bild.

Annars finner jag det obegripligt att man som kristen, därtill politiskt borgerlig, ska antas ensidigt stå på Israels sida i konflikten. Särskilt som vi haft gott om kristna trossyskon bland araberna i området. Haft. Snart är de alla borta sönderklämda mellan den judiska hamaren och det islamska städet.

Anonym sa...

Populisten:

Det är helt orättvist att beskriva judarna som hammare i processen som drivit bort så många kristna araber. Det beror nästan uteslutande på muslimsk radikalisering vilket lett till hot, attacker och förföljelse av kristna på Västbanken. Jag vet faktiskt inte varför du verkar tro att Israelerna (inte judarna som du säger) är orsaken till att så många kristna tvingats fly. De kristnas flykt och orsakerna därtill är
problem som uppmärksammas av Israel, inte orsakas av dem.

Populisten sa...

Jag har då aldrig noterat någon skillnad i den Israeliska statens behandling av palestinska kristna och palestinska muslimer. Det är signifikativt att du tar upp dagens situation på västbanken när grundproblemet är att det innan den judiska statens bildande bodde araber av olika bekännelse på hela dess nuvarande territorium, men det är alltid trevligare att prata om muslimsk radikalism har ja noterat.

Det är väl heller inte du muslimska araberna som river kristna palestiniers hem för att bygga judiska hem på ockuperad mark?

Jag tycker man som vuxen människa ska klara av se en konflikt som den är och inte tvunget som en sagoboksberättelse där en sida är god och den andra ond.

Anonym sa...

Att konflikter är mycket påtagliga i Israel är inget konstigt alls, där möts de tre religiösa systemen sprugna ur den fallna människans strävan efter den helighetslängtan som finns nedlagd i henne. När huvud och hjärta skiljdes från varandra när människan vände Guds ord mot Gud, följt av att i handling, sedan tron lagts i huvudet, att äta av kunskapen skiljdes vilja från hjärta och den splittrade människan var ett faktum. Denna splittrade människa söker finna sin helighet och bygger sina system men kommer ej finna något bestående utan för sitt krig, mot andra men i grunden mot sig själv. Det som öppnar henne för vad Gud vill och sagt är Guds Helige Ande som för henne till korset då hon är korsklyvd, splittrad, och korset fogar samman hennes splittring till ett bräckligt helt, som hon sedan river upp. Därför måste människan dagligen, stundligen, sekundligen fästas på korset. Bergspredikan göras till väg men inte som en utanpåtro utan en innanförväg. Före pingstdagen var lärjungarna i porten, efter var de på vägen. Bara Guds Ande kan åstadkomma detta. Människoverk duger ej, håller ej, om det vittnar Israel och konflikterna där. Jerusalem nekar sig sin frid, den frid som övergår allt förstånd. Men att staten Israel ( inte dess politik) återuppstått är ett tecken, en signal. Därför måste kristna bedja om att Gud skall sända ut sin Ande och förnya jordens anlete. Detta börjar i Jerusalem. / Magnus Olsson

Anonym sa...

Ps därför är missionsbefallningen given och den kristna lösningen på alla konflikter också de kristna konflikterna, även i Svk. Ds

Leif Ekstedt sa...

Politiken i Israel och Palestina vet inga gränser!
Kunde inte UN fastställa gränserna och se till att båda enheterna följer respekterar dessa gränser.
Det vore i alla fall ett beslut som begränsar krypskyttet.
Inga raketer över gränsen - ingen som kliver över gränsen och kallar sig nybyggare!

Anonym sa...

Israel är väl det enda resmål där man i förväg avkrävs besked om vilka man avser träffa för att inte vara "svikare". Av sådana som Stig S. Resan går till Jordanien också, vilka personer måste besökas i Jordanien för att inte vara svikare? Jag blir så...trött och tycker resenärerna får träffa och prata med vem... de vill och bestämma detta själv!
/Olof Olsson

Stig Strömbergsson sa...

Jag har inte AVKRÄVT någon en lista på personer man ämnar besöka - det Olof Olsson påstår. Svammel!. Självklart får man och får man låta bli att träffa vem man vill. Jag har bara uttalat åsikten att om Lutherska kristna är på FÖRSAMLINGSRESA i Jordanien och Israel så bör trossyskon och ämbetssyskon stå på besöks- och kontaktlistan. De ber oss ju uttryckligen i till exempel KAIROS-dokumentet att titta in till dem när vi har vägarna förbi, lyssna till dem och samtala med dem. Att möta dem är enligt min egen erfarenhet mycket lärorikt och skulle man aktivt välja bort att möta dem tycker jag man sviker - krångligare är det inte.

OBServera att jag i förra meningen skrev "skulle". Jag vet ju faktiskt inte hur Sunnlidens resa går, bara att han inte nämnde något sådant besök i inlägget eller i sin kommentar till mig. Kanske missade han en sådan information i resandets brådska, kanske har de valt att inte göra sådana besök. Jag vet inte och KRÄVER inte heller att få veta. Men tycker att de borde - eller ha fruktansvärt bra skäl att låta bli.

Anonym sa...

Jag tycker du går runt min kritik, Stig S. Israel är det enda land, den enda staten, där sådana krav ställs, som ställs av dig. Det är min invändning, att inte vara rättvis, behandla alla lika. Nähä, du kräver inte, men du säger att man ska ha "fruktansvärt bra skäl" och man "sviker" om man inte följer dina förmaningar. Vad är skillnaden?
Israel utpekas mer än alla andra länder. Av sådana som dig. Mer än Egypten och Turkiet. Mer än Jordanien, för vilket land du inte kom med några som helst förmaningar. Är allt bra där? Behöver inte de resande dina förmaningar inför besöket i Jordanien? Nähä. Sedan kan man lyssna till patriarkerna och ärkebiskoparna bakom Kairos-dokumentet. De i toppen vet ju bäst och har bara gott uppsåt. Sedan kan du skippa de stora bokstäverna, jag förstår ändå.
/Olof Olsson

Anonym sa...

Jag tycker att ni skall avstå från att göra Håkan Sunnlidens blogg till ett trätoställe under hans resa i det heliga landet. Ert ordkrig för ingen välsignelse med sig. / Magnus Olsson

Anonym sa...

Kanske det Magnus, men läs också sista meningen i Sunnlidens senaste kommentar. Vad som för välsignelse med sig, tja, jag tycker Stig S bör bemötas, det är allt. Sedan får bloggägaren avgöra gränser.

Anonym sa...

Vad jag invände mot var inte disskusionen utan tonläget. / Magnus Olsson

Anonym sa...

Jag tycker tonen är ganska städad, Magnus. Stigs dubbla utropstecken i hans "Läs på!!" till Sunnliden, och hans uttryck "Svammel!" är ju inte så trevligt men han är ju präst i SvK väl? Det tycker jag man får tåla. Bättre kriga med ord än med andra medel, kanske. För jag tror det pågår en strid, på nätet och annorstädes, och har tagit ställning. /Olof Olsson