11 1 Apostlarna
och bröderna i Judeen fick höra att även hedningarna hade tagit emot Guds
ord. 2 När Petrus kom upp
till Jerusalem började de omskurna angripa honom 3 och
sade: "Du har varit inne hos oomskurna män och ätit med dem!"
V 1 visar att Petrus tvingades hålla ett försvarstal efter
händelsen i Caesarea. Samtidigt får Lukas tillfälle att upprepa det väsentliga.
Hela situationen påminner om den som uppstod när Filippos kom till Samarien, se
8:14 ff. Då sänds Petrus dit för att inspektera vad som skett. Nu är han själv
i samma situation.
V 2-3 säger bokstavligen att ”de omskurna” kritiserade Petrus.
Orden är betonade på ett sådant sätt att läsaren får intryck att det närmast
rör sig om en grupp, kanske den som Paulus kallar för judaister. Anklagelsen
riktar sig inte utan vidare mot hednamissionen som sådan, utan mer mot
följderna, det vill säga att Petrus har bordsgemenskap med hedningarna, v 3. En
verksamhet som leder till sådant kan inte vara Guds vilja. De menade att Petrus
borde förstå det.
Stott har markerat detta när han
hävdar att Lukas delat in berättelsen i fyra delar för att riktigt understryka
hur Gud övertygar Petrus.
4-10 en himmelsk syn
11-12 ett gudomligt påbud
13-14 ett gudomligt möte
15-17 den Helig Andes gåva blir utgjuten
11 4 Petrus
förklarade då steg för steg vad som hade hänt: 5 "Jag
var i staden Joppe, och medan jag bad kom jag i hänryckning och fick se en syn.
Det kom ner något som liknade en stor linneduk. Fäst i sina fyra hörn sänktes
den ner från himlen och kom till mig. 6 När
jag såg efter och studerade den närmare, fick jag se jordens fyrfotadjur, både
vilda och tama, och kräldjur och himlens fåglar. 7 Jag
hörde också en röst som sade till mig: Res dig, Petrus, slakta och ät! 8 Jag svarade: Nej, nej, Herre! Det
har aldrig kommit något oheligt eller orent i min mun. 9 För andra gången talade en röst från
himlen: Vad Gud har förklarat rent ska inte du kalla orent. 10 Detta hände tre gånger, och sedan
drogs alltsammans upp till himlen.
I v 4-10 återberättas vad som hänt. Exegeten R.B. Rackham (1863-1912)
talar om den stora linneduk som sänks ner som Kyrkan. Stott citerar hans
kommentar till Apostlagärningarna där Rackham så träffande skriver:
The sheet is the Church, which will contain all races
and classes without any distinction at all.
11 11 Samtidigt
stod tre män utanför huset där vi var. De hade skickats till mig från
Caesarea, 12 och Anden sade
till mig att jag skulle gå med dem utan att tveka. De sex bröderna här följde
också med mig, och vi kom in i mannens hus.
I v 11-12 talar Anden till Petrus och säger att han inte behöver
tveka att följa männen som strax kommer fram till huset. Här får vi veta att
sex män följde med Petrus. Några exegeter menar att det finns en poäng med
antalet eftersom det enligt egyptisk lag behövdes just sju vittnen för att
vittnesmålet ska övertyga. Inom den romerska rätten ansågs sju insegel vara
minimiantalet för ett viktigt dokument.
11 13 Han
berättade för oss hur han hade sett ängeln stå i hans hus och säga: Skicka bud
till Joppe och hämta hit Simon som kallas Petrus. 14 Han
ska tala till dig, och genom de orden ska du bli frälst, du och hela din familj.
I v 13-14 infogas hur Cornelius tidigare haft en ängel på besök och
hur mötet mellan honom och Petrus planerats. Det är tveklöst fråga om ett
gudomligt arrangemang.
11 15 Och när jag
började tala föll den helige Ande över dem, så som han föll över oss under den
första tiden. 16 Då kom jag ihåg vad Herren hade sagt:
Johannes döpte med vatten, men ni ska bli döpta i den helige Ande. 17 Om nu Gud gav dem samma gåva som
han gav oss när vi kom till tro på Herren Jesus Kristus, vem var då jag
att kunna hindra Gud?" 18 När de hörde detta lugnade de sig,
och de prisade Gud och sade: "Till och med åt hedningarna har Gud alltså
skänkt omvändelsen som ger liv."
V 15-17 får betraktas som en förkortning. Det var inte när han
började tala, utan sedan han förkunnat som Anden föll. När detta skett är
Petrus mer än övertygad. Han visar det med hjälpa av två retoriska frågor. I
10:47: Vem kan hindra att de blir döpta med vatten? Och i 11:17 frågar han: Hur
skulle jag kunna hindra Gud?
V 18 säger att apostlarna nu lugnade ner sig, men förstår av Galaterbrevet
att dessa frågor fortsatte att skapa stora problem inom kyrkan. Det är särskilt
tre problem som är förhanden. Det första är att hela Israel borde ha blivit
frälst först innan hednamissionen sker, enligt samtiden. Det andra är just
bordsgemenskapen med hedningar. Det tredje är mer generellt de hednakristnas
förhållande till Lagen, till exempel sabbaten och omskärelsen. V 18 får ändå
betraktas som den vers som betyder hednamissionens genombrott.
Stott menar att vi kan dra fyra
viktiga lärdomar av denna berättelse. Den första säger oss att Kyrkan är en och
att inom denna kyrka ryms alla människor oavsett ras, kön, nationalitet eller
kultur. Det är det är oanständigt mot människor och en hädelse mot Gud att
fortsättningsvis ta sådana hänsyn. Den andra lärdomen talar om den helige Ande.
Det är ett brott mot texterna att underskatta Andens röst och vägledning. I
vers efter vers har Lukas visat hur Anden väglett de inblandade. Den tredje
lärdomen visar på vårt förhållande till dem som ännu inte kommit till tro på
Herren eller kanske rentav bekänner sig till andra religioner. Cornelius ingår
inte i skaran av lärjungar, men det sägs att han är from och gudfruktig, 10:2,
väl ansedd av judarna, 10:22, och gör vad som är rättfärdigt, 10:35. I 10:4 och
31 står det att Herren lyssnade till hans böner. Betyder detta att han har det
rätt ställt med Gud? Vad menas med Petrusorden i 10:34-35? I v 35 används det grekiska ordet dektos som översätts med att Gud tar emot. (?) Några menar att Gud tar
emot dem som fruktar honom och gör rätt oavsett om de tror på Jesus eller inte.
Men andra menar att Petrus syftar just på dem som tror på Jesus och sedan
fruktar Gud och gör rätt. Lukas vill lyfta fram att ras, kön eller nationalitet
inte spelar någon roll. Han menar inte
att tron på Jesus är onödig. Men han menar att de som fruktar Gud och gör rätt
har Guds öra så att de kan ta emot evangelium.
Cornelius var inte frälst utan
behövde få höra evangelium, 11:14 f, omvända sig, 11:18, tro på Jesus, 15:7. Då
kan Gud i sin nåd, 15:11, frälsa Cornelius, 11:14, 15:11, ge få syndernas
förlåtelse, 10:43, få Andens gåva, 10:45, 15:8 och få liv 11:18 och ett renat
hjärta genom tron, 15:9. Detta var också detta som gjorde att han kunde bli
döpt och tas upp i skaran av frälsta.
Sammanfattningsvis var Cornelius en
”rättfärdig” man. Trots att han var hedning gjorde Gud inte skillnad mellan
judar och honom. Gud gör inte alls skillnad mellan människor, 10:20, 29, 11:12
och 15:9. Gud ger Andens gåva, inte oavsett tro, men oavsett ras, kön eller
nationalitet.
Den fjärde lärdomen kan därför
sammanfattas med att allt är Guds verk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar