Petrus har redan påbörjat vad han
vill säga men fortsättningen liknar mer en missionspredikan. Hans tal liknar
det mönster vi tidigare har lagt märke till för missionspredikan. Då var det
predikan för judar, nu för hedningar, men mönstret är detsamma även om delarna
inte syns lika tydligt som tidigare, se kommentaren till 2:14.
10 34 Då började Petrus tala: "Nu
förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor, 35 utan
tar emot den som fruktar honom och gör det som är rätt, vilket folk han än
tillhör. 36 Detta är det ord som Gud sände till Israels
folk när han förkunnade frid genom Jesus Kristus. Han är allas Herre, 37 och
ni känner till det som har hänt i hela Judeen, med början i Galileen efter
dopet som Johannes förkunnade: 38 hur Gud smorde Jesus
från Nasaret med den helige Ande och kraft. Han gick omkring och gjorde gott
och botade alla som var i djävulens våld, för Gud var med honom. 39 Vi
är vittnen till allt som han gjorde både i judarnas land och i Jerusalem. De
hängde upp honom på trä och dödade honom, 40 men
Gud uppväckte honom på tredje dagen och lät honom visa sig – 41 inte
för hela folket utan för de vittnen som Gud i förväg hade utvalt, för oss som
åt och drack med honom efter att han uppstått från de döda. 42 Och
han befallde oss att predika för folket och vittna om att han är den som Gud
har utvalt till domare över levande och döda. 43 Om honom
vittnar alla profeterna att var och en som tror på honom får syndernas
förlåtelse genom hans namn."
V 34-35 När Petrus fått höra om den syn Cornelius haft klarnar
situationen för Petrus och han säger att han nu förstår att Gud tar emot alla
som fruktar honom. Det borde i och för sig inte vara alldeles nytt eftersom vi
läser detsamma i till exempel 5 Mos 10:17, 2 Krön 19:7, Amos 9:7 och Mika 6:8.
Men nu har polletten ramlat ner! Det är intressant att lägga märke till att
Petrus inte citerar någon av dessa profeter eller några andra bibelställen, utan
Gud har talat direkt.
V 36 bildar övergången till den egentliga predikan. Versen
sammanfattar och bekräftar Guds handlande med Israels folk och går sedan över
till att säga att Jesus är Herren över alla människor. Sedan kommer själva
förkunnelsen, grekiska kerygmat.
V 37-40 De olika delarna i Guds gärnings gås igenom del för del.
Det börjar med Jesu dop och fortsätter med att han gjorde gott. Med judisk
förståelse betyder det helt enkelt att han gjorde Guds vilja. Han och botade
alla, korsfästes och uppväcktes från de döda. När det i v 39 talas om att Jesus
hängdes upp på trä anspelar Petrus på 5 Mos 21:22 f. Det kan vara så att det
var liket som de hängde upp på trä. Hursomhelst är det en förbannads död. Det
handlar om en brottsling vars brott inte går att förlåta. Denna bild återfinns
också i Gal 3:10–13 och 1 Petr 2:24. Och så kommer kontrasten: Honom har Gud
uppväckt! Talet avslutas med en uppmaning till omvändelse. Här har Petrus varit
något grundligare än annars trots att det förutsätts i v 37 att ”de känner till
…”
V 41-43 Lägg märke till att det är Gud som uppväckt Jesus från de
döda, som i förväg utvalt sina vittnen och som låtit dem äta och dricka
tillsammans efter uppståndelsen. Det blir här väldigt klart att Gud står bakom
Jesu val av apostlarna. Nu har dessa apostlar fått i uppdrag att vittna om vad
de varit med om först för ”folket”, det vill säga Israels folk i v 42, men i v 43 för ”var och en”. Israels
folk hade företräde till Guds frälsning, men det har inte ensamrätt. Den
frälsning som kommer oss till del består främst av syndernas förlåtelse. Det är
nästan anmärkningsvärt att frälsningen beskrivs så därför att det inte är synd-
eller skuldmedvetandet som är särskilt framträdande hos judar eller hedningar.
Syndaförlåtelsen har sannolikt fått denna starka ställning därför att den är
kopplad till Jesu död, inte till människors syndamedvetande. Den är
naturligtvis orsakad av människors illvilja och förhärdelse som i och för sig
kräver att skulden sonas, tas bort och samvetet renas, jämför med Jesu ord i
Joh 16:9: ”… synd, ty de tror inte på mig”.
I missionsmönstret följer
vanligtvis ännu ett skriftcitat men här reduceras det till en hänvisning till
alla profeter, det vill säga hela Skriften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar