söndag, juni 28, 2026

Högmässa

 Idag har Kari och jag firat högmässan i Gamla Hjelmseryd. Eftersom dottern med familj befinner sin utomlands en vecka på sin semester får vi vara hus- och kattvakter. Då har vi inte långt till vårt gamla pastorat, församlingen där vi en gång i tiden bebodde prästgården. Vi reste förbi när vi återvände til huset. Vi visste sedan tidigare att församlingen först slog ihop med Stockaryd och Hultsjö för att därefter helt upphöra att vara församling. Så var det med den så kallade utvecklingen och nu kunde vi konstatera att också prästgården verkar förfalla. Inte alls upplyftande, men vi fick fira högmässa - om än i gamla kyrkan. Märkligt att den - mot alla odds - tycks överleva. Sannolikt därför att det finns trogna kristna som vill det. Nu har "stiftelsen" fått en ny föreståndare, Benjamin Lundqvist. Jag fick tillfälle att språka lite med honom efteråt och jag tror han kan vara rätt man på rätt plats. Den som lever får se.



Inga kommentarer: