onsdag, december 12, 2012

Socialdemokraternas valstrategi

Nu har det så kallade "kyrkomötet" ebbat ut och det kan vara dags att utvärdera något. Ju mer jag förstår hur det fungerar eller inte fungerar desto mer kritisk blir jag. Det finns anledning till det. Ledaren i SPT som du kan läsa i sin helhet här talar öppet om en simulerad demokrati. Det var tydligen Kyrkans Tidning (sic) som myntade uttrycket. SPT ifrågasätter beslutet om den nya organisationen när församlingar mestadels av ekonomiska skäl slås samman till stor-församlingar, om de än kallas pastorat. Men beslutet är ju fattat i demokratisk ordning? 86 % röstade ja! Jo, förvisso men ledamöterna representerar en styrande apparat som röstats fram av endast 11 % av Svenska kyrkans medlemmar. I den apparaten har de politiska partierna en betryggande majoritet och de kan i praktiken göra som de vill. Det som stör mig mest är den totala ohörsamhet partierna visar gentemot de kristna i andra kyrkor och i vår egen. Men bilden klarnar något ytterligare när jag läser Dalarnas Tidningar (DT) om hur (S) mobiliserar inför nästa års kyrkoval.

Socialdemokraternas valmanifest är klart. Du kan läsa manifestet här. Det består av tolv punkter som sorterar under fyra avdelningar. Här sägs att Svenska kyrkan ska sätta människors behov i centrum, stå upp för allas lika rätt och värde, bekämpa de växande klassklyftorna och bidra till gemenskap och och utveckling. Finns det någon som inte önskar detta? Men det gäller också att läsa det finstilta. Där står att kvinnoprästmotstånd och homofobi inte hör hemma i kyrkan, att vi ska vara drivande i religionsdialog, skapa fler sommarjobb åt ungdomar och annat. Och sedan gäller det att läsa det som inte står, till exempel står det inte ett ord, så långt ögat kan nå, om sådant som kännetecknar kristen tro. Som Jesus till exempel.

Häromdagen var Socialdemokraternas gruppledare i Hedemora och avslöjade strategin inför kyrkovalet 15 september 2013. Olle Burell låter meddela, att

1. Det är viktigt för Stefan Lövén att få en valframgång
2. Vi tänker inte gömma oss bakom någon annan beteckning än (S)
3. Vi kommer att uppmana alla socialdemokrater att gå och rösta
4. Kyrkovalet är ett perfekt tillfälle att öva inför EU-valet

Det går också att utläsa att (S) inte behöver konfrontera andra än socialdemokraterna. Det räcker om socialdemokraterna mobiliserar sina egna. Om det står något om kristen tro? Om Jesus? Glöm Jesus eller Kyrkan. De finns inte på agendan. Om någon tror på Jesus eller regelbundet går till Mässan är det inget hinder för (S). De får också rösta på (S) om de vill.

I dagarna kom kyrkomötets protokoll. Där kan du som jag gjorde nyss se på video, på debatterna i plenum (jag missade detta med domkapitlen och ursäktade mig för det men nu har jag sett det svaga försvaret. Klicka i högerspalten på det ärende du vill se diskuteras) och du kan läsa vad som beslutades. Men våra reservationen finns inte med i snabbprotokollet. Jag förmodar att de flesta som läser det här inte bryr sig om att följa vad som sagts i plenum även om mycket som sades var utmärkt i till exempel debatten om den nya strukturen eller om Kairosdokumentet. I synnerhet inte när ni vet att allt bara är simulerad demokrati.

Nej, jag är inte bitter. Tvärtom är jag glad för att ha fått se det jag har sett. Och för att jag kan skriva så kritiskt jag gör. Jag tror till och med att det är viktigt att FK och andra

  • skriver många motioner särskilt pastorala sådana
  • talar mycket i plenum och skickar in materialet till universitetsbiblioteken eftersom en dag kommer verkligheten i kapp det så kallade kyrkomötet
  • jag tror vidare att Herren använder det så kallade kyrkomötet för att riva ner Svenska kyrkan för att låta det nya uppstå

Det ska bli spännande att följa fortsättningen. Käre läsare, fastna inte i allt som inte fungerar utan se igenom det som syns. "Domaren står för dörren", för att citera veckans episteltext.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant analys och tolkning. Slutordet är det mest intressanta. I Romarbrevet säger St Paulus " Gud har gjort alla till olydnadens fångar" och fortsätter med förklaringen till varför detta av Gud är gjort, med alla, nämligen: "för att kunna förbarma sig över alla". Här ser vi den allsmäktiges hållning som inte får utmanas. St Paulus fortsätter "vem kan vara hans rådgivare ?" ( v 35) ( med syftning på Job i Gt). Detta är vad som tydligt klargörs i den liknelse Jesus sätter före alla dina liknelser, den sk Fyrahanda sädesåker ( mk 4) där han i tolkningen, i den mindre kretsen dels klargör liknelsernas syfte att inte göra saken begripligare, och hur Ordet som sås ger effekt: två hörande grupper, två hörande och mottagande grupper. Märkligt nog förs sådden samman med åkern ( som alla som vet hur skapelsen fungerar inte förvånas över) och åkern vari sådden är sådd blir detsamma som det som sås , dvs " på frukten skall ni känna dem". I Matteus 13:38 klargörs vad detta ur sådden kommna är, nämligen en ny sådd "den goda säden är rikets barn". Då fortsätter det hela och den goda jorden bär den nya säden som är vad som såtts, eller med andra ord vetekornets lag. Detta är trons stora mysterium att Jesu liv går i repris, upprepas, är kyrkans egentliga liv, om och om igen. Dess förutsättning finns i åkern ( Lk 17:21) " se Guds rike är invärtes i eder" och ger effekten som kol 1:24 anger om det fortsatta lidandet. Därför kan Kristi kyrka i världen aldrig visa sig på annat sätt än genom lidande, skörd eller som du citerar " domaren står för dörren". / Magnus Olsson

Anonym sa...

Ps ett litet missvisande fel smög sig in, skulle stå " sina liknelser" inte " dina"./ MO

Anonym sa...

Ps 2 inte utan anledning fortsätter sedan St Psulus med sin undervisning om "ett levande och heligt offer", och "andlig gudstjänst" samt en "förvandling" av tankarna med urskillningsförmåga dvs en av Andens gåvor, som effekt. Det är "rikets barns" liv, och det handlar aldrig om makt i yttre bemärkelse utan alltid om Den Helige Andes makt över och i den som gjorts till barn. Därför handlar allt som sker om Guds vilja och den som därför ber just " ske din vilja". Och lovsången blir då alltid " vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud!". En försmak av denna Guds kunskap får människan, den förvandlade erfara och med den ges ingen oro för vad som sker. / MO

Anonym sa...

Fick i mail en god kommentar om bönen " ske din vilja" där jag uttryckt mig förenklat vilket är en befogad kritik. Det påtalades att denna bön av Jesus skedde i hans getsemane först efter artt han kämpat sig från " min vilja" till " din vilja", vilket är alldeles korrekt och den kampen måste också den som i efterföljelse av St Paulus undervisning i Romarbrevet, göras. Det är väl närmast det denne har med i tanken om ett "heligt offer" som erfarenhetsidan av kol 1:24 dvs att individens erfarenhet måste ske genom bön. Därför lägger jag till det / MO