tag:blogger.com,1999:blog-24853094.post1839825925405874491..comments2023-09-27T10:04:47.748+02:00Comments on Håkan Sunnlidens blogg, se också www.sunnliden.se: Vita bergens barnHåkan Sunnlidenhttp://www.blogger.com/profile/05274788067846552442noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-24853094.post-45599487370799739882014-09-10T08:55:23.472+02:002014-09-10T08:55:23.472+02:00Ps något man kan spekulera i är de frekventa relat...Ps något man kan spekulera i är de frekventa relationer som kan skönjas mellan östra Södermalm och de borgerliga familjerna i gamla stan, två delar av staden som hade mer av "gamla" Stockholmssläkter, än övriga delar, som i högre grad var rotlösa, liksom Erstas förmedlande länk, i detta. Erstas betydelse för en kyrklig närvaro på östra sidan, skiljer sig från övriga områden runt staden mellan broarna. Som ärkebiskop kunde JO Wallin vid riksdagar iakttagas sena kvällar, görande hembesök i stugorna i Adolf Fredriks utkanter. Det finns många små detaljer som pekar på saker som sällan syns när Stockholms andliga historia skildras rörande 1800-talet. / MOAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-24853094.post-4484197038632904552014-09-10T08:41:56.942+02:002014-09-10T08:41:56.942+02:00Mellan 1770-talet då Adolf Fredriks kyrka stod kla...Mellan 1770-talet då Adolf Fredriks kyrka stod klar och 1895 då Johannes kyrka invigdes, ökade folkmängden enormt, utan att en enda kyrka för Församlingsbruk byggdes. När sällskapet för främjande av kyrklig själavård tillkom detta. Den enda del av staden där de egentligen inte behövde engagera sig var södermalms östra sida dvs nuvarande Sofia, pga dels kyrkoherden i Katarina Axel Landqvist och dåvarande komministern Ernst Klefbeck, från 1917, den förste kyrkoherden i Sofia. Att efsarna hade en ambivalent hållning är korrekt, men andra rörelser var permanenta i Vita bergen, ex Anders Collin, bibelkvinnorna, Henrik Schager mfl, inte minst det mest kända namnet: Elsa Borg. Detta speglar också en mer sällan uppmärksammad skillnad mellan olika andliga rörelser i huvudstaden. Den lågkyrkliga, reformerta var mer en borgerlig angelägenhet, än dessa andra. Wallin var fö den som blev orsak till en av orsakerna till att folkmängden ökade genom att han initierade att något gjordes åt vattnet som var förorenat, med påföljden att fler barn överlevde och färre blev föräldralösa. Utan sällskapet hade den låg och frikyrkliga närvaron sannolikt ökat, så blev inte fallet. Den östra delen hade också en påtaglig annorlundahet genom den invandring från östeuropa av judiska familjer, som skedde. På södermalms västra sida var situationen mycket annorlunda, inte minst politiskt, där ex präster inte kunde gå prästklädda utan att få sten kastade på sig. Även om generaliseringar inte kan göras så kan nog ändå sägas att vita bergen hade en succession av Jesu närvaro, som ser annorlunda ut än övriga Södermalm. En som levde på söder och var mycket kritisk till frikyrkligheten, var NP Wetterlund, boende på östra sidans södra del, där Åsön tog slut. / Magnus Olsson Anonymousnoreply@blogger.com