Av någon anledning blev det inget skrivet igår. Jag tror jag var för trött. Men nu är det en ny dag. Igår ägnade Frimodig kyrka (FK) någon eller några timmar åt valanalys. Valresultatet blev ju sämre än väntat. Och idag har vi gått igeneom de 76 reciter vi ska behandla under veckan. För den som inte vet kan jag säga att de 100 motionerna fördelas på åtta olika utskott. Arbetet i utskottet är förberett genom att det har skrivits ett antal utkast, så kallade reciter, som vi sedan diskuterar. Tanken är att artbetet ska leda fram till ett förslag som ska läggas fram för kyrkomötet i november. Den andra sessionen äger rum mellan 19-22 november. Då läggs förslagen fram och vi diskuterar i plenum.
När vi diskuterade valresultatet kom det fram en rad förslag till hur vi ska agera inför nästa val, 1917. Detta år förlorade vi ungefär 1300 röster. För mig personligen betyder det att jag knappast kommer att vara med nästa period. Samtidigt, även om det inte är någon tröst, ska sägas att vi bara hade 44 röster färre än Kristdemokraterna, (Kr). Kr gick från 18 mandat i kyrkomötet (av 251) till 12. FK gick från 13 till 12. FK fick ungefär 34-35 000 röster i hela landet. Någon i gruppen tänkte att det är ungefär vad vi kan räkna med. Det går kanske inte att få fler ...
Hur såg då analysen ut?
1. Det första som kom upp var vigselfrågan och vigselförordnandet. Kanske var det så att detta bottennapp gjorde att många tappade modet., att modet helt enkelt gick ur oss. Är det någon idé att röästa i en kyrka som är så helt ute och cyklar?
2. Vi har förlorat många röster genom att våra väljare har lämnat Svenska kyrkan. De har konverterat till Romersk-katolska kyrkan eller något annat samfund. Det går lätt att konvertera om man har relationer.
3. Vi har inte satsat på lokala grupper. I Värnamo till exempel argumenterade jag för att vi inte skulle ha någon lokal grupp därför att vi inte ville splittra gruppen Gladare församlingsliv. Resultatet blev att det gick bra för dem, men FK finns inte alls med, Vi kan knappast jobba på det sättet nästa gång. Om vi har fler lokala grupper får vi helt enkelt flera röster eftersom de röstande känner till dem som representerar FK.
4. Vi drev för lite att vi representerar Svenska kyrkan. Som ett exempel angavs att den bilaga som skickades ut från oss sändes med tidningen DAGEN och Världen Idag, inte med Kyrkans Tidning. Varför blev det så?
5. Valrörelsen innehöll inga sakdiskussioner. Vi tror nämligen att vi i princip kan vinna alla teologiska sakdiskussioner. Men ingen vill just därför ha sådana, allra minst (S), knappast hellet (C). Om de driver att Svenska kyrkan ska vara öppen för alla och att kyrkbyggnaderna ska ha solceller på taket är det svårt för oss att vara emot och svårt att framstå som ett alternativ. Men finns det då ingen som har intresser för de teologiska skälen att rösta, frågar jag?
6. Jo, det finns det. Vi fick ändå 34-35 000 röster och eftersom vi fick ungefär lika många förra gången kan det sägas att vi har befäst oss på den nivån. Det är inte dåligt. Om så många människor kunde vinna en eller två personer ytterligare skulle det betyda enormt mycket i nästa val.
7. Vi insåg dessutom att ungdomarna inte bara okunniga utan också ointresserade. Om vi kunde satsa på att berätta för ungdomarna om vårt program att hålla evangeliet levande och föra det vidare till nya generationer skulle det kunna betyda mycket. Samma argumentation kanske kan tillämpas på alla de dubbelanslutna, frikyrkliga väljare vi har. Ja tror att vi kan öka betydligt i nästa val.
8. När vi sedan talade om valsamverkan med Kr, POSK eller ÖKA föreslog någon att vi helt enkelt skulle fundera på att inte samverka, att hålla oss utanför! Därför att då kunde vi, precis som Sverigedemokraterna, ägna fyra veckor, på betald kyrkomötestid, åt att förbereda nästa val. Tänk om vi skulle ägna all denna betalda tid åt att starta lokala grupper, informera ungdomar och på andra sätt driva valkampanj - då skulle vi fördubbla eller tre dubbla oss!!!
9. Ytterligare en ledamot menade att valresultatet "är av Gud" på så sätt att här finns en "fördold välsignelse". När vi idag hade morgonbön pekade Berit S på det mänskliga perspektivet. Det som handlar om klagan, rop till Gud och så vidare och på det gudomliga perspektivet. Det att Gud hörde Israels böner och vände allt till det bästa. Där befinner vi oss. Jag tänkte; Så rätt. Vi kan stå för en Frimodig kyrka!
10. Tänk att vi skulle satsa mer på gudstjänstfirarna. De är ungefär 50-60 000 varje söndag. Är de inte människor som längtar efter en avpolitiserad kyrka?
Om vi härmed lämnar analysen är det så att det som händer nu är diskussionerna om samverkan. Det finns en rad olika möjligheter och det ska bli spännande att se vart det slutar. Kr, POSK och ÖKA är dem som är mest intressanta för oss. Genom samverkan kan vi få än bättre positioner trots att vi har gått bakåt. Och andra skulle tjäna på att få oss med i sitt tåg.
I kyrkorättsutskottet där jag sitter med ska vi imorgon tala om begravningsverksamheten, en jätte-fråga och om Berit Friggebos motion om att vi ska klippa navelsträngen till staten, Lagen om Svenska kyrkan, som anger de ramar inom vilka vi har att leva. Det bllir en spännande dag. Vi hörs i morgon.
När vi diskuterade valresultatet kom det fram en rad förslag till hur vi ska agera inför nästa val, 1917. Detta år förlorade vi ungefär 1300 röster. För mig personligen betyder det att jag knappast kommer att vara med nästa period. Samtidigt, även om det inte är någon tröst, ska sägas att vi bara hade 44 röster färre än Kristdemokraterna, (Kr). Kr gick från 18 mandat i kyrkomötet (av 251) till 12. FK gick från 13 till 12. FK fick ungefär 34-35 000 röster i hela landet. Någon i gruppen tänkte att det är ungefär vad vi kan räkna med. Det går kanske inte att få fler ...
Hur såg då analysen ut?
1. Det första som kom upp var vigselfrågan och vigselförordnandet. Kanske var det så att detta bottennapp gjorde att många tappade modet., att modet helt enkelt gick ur oss. Är det någon idé att röästa i en kyrka som är så helt ute och cyklar?
2. Vi har förlorat många röster genom att våra väljare har lämnat Svenska kyrkan. De har konverterat till Romersk-katolska kyrkan eller något annat samfund. Det går lätt att konvertera om man har relationer.
3. Vi har inte satsat på lokala grupper. I Värnamo till exempel argumenterade jag för att vi inte skulle ha någon lokal grupp därför att vi inte ville splittra gruppen Gladare församlingsliv. Resultatet blev att det gick bra för dem, men FK finns inte alls med, Vi kan knappast jobba på det sättet nästa gång. Om vi har fler lokala grupper får vi helt enkelt flera röster eftersom de röstande känner till dem som representerar FK.
4. Vi drev för lite att vi representerar Svenska kyrkan. Som ett exempel angavs att den bilaga som skickades ut från oss sändes med tidningen DAGEN och Världen Idag, inte med Kyrkans Tidning. Varför blev det så?
5. Valrörelsen innehöll inga sakdiskussioner. Vi tror nämligen att vi i princip kan vinna alla teologiska sakdiskussioner. Men ingen vill just därför ha sådana, allra minst (S), knappast hellet (C). Om de driver att Svenska kyrkan ska vara öppen för alla och att kyrkbyggnaderna ska ha solceller på taket är det svårt för oss att vara emot och svårt att framstå som ett alternativ. Men finns det då ingen som har intresser för de teologiska skälen att rösta, frågar jag?
6. Jo, det finns det. Vi fick ändå 34-35 000 röster och eftersom vi fick ungefär lika många förra gången kan det sägas att vi har befäst oss på den nivån. Det är inte dåligt. Om så många människor kunde vinna en eller två personer ytterligare skulle det betyda enormt mycket i nästa val.
7. Vi insåg dessutom att ungdomarna inte bara okunniga utan också ointresserade. Om vi kunde satsa på att berätta för ungdomarna om vårt program att hålla evangeliet levande och föra det vidare till nya generationer skulle det kunna betyda mycket. Samma argumentation kanske kan tillämpas på alla de dubbelanslutna, frikyrkliga väljare vi har. Ja tror att vi kan öka betydligt i nästa val.
8. När vi sedan talade om valsamverkan med Kr, POSK eller ÖKA föreslog någon att vi helt enkelt skulle fundera på att inte samverka, att hålla oss utanför! Därför att då kunde vi, precis som Sverigedemokraterna, ägna fyra veckor, på betald kyrkomötestid, åt att förbereda nästa val. Tänk om vi skulle ägna all denna betalda tid åt att starta lokala grupper, informera ungdomar och på andra sätt driva valkampanj - då skulle vi fördubbla eller tre dubbla oss!!!
9. Ytterligare en ledamot menade att valresultatet "är av Gud" på så sätt att här finns en "fördold välsignelse". När vi idag hade morgonbön pekade Berit S på det mänskliga perspektivet. Det som handlar om klagan, rop till Gud och så vidare och på det gudomliga perspektivet. Det att Gud hörde Israels böner och vände allt till det bästa. Där befinner vi oss. Jag tänkte; Så rätt. Vi kan stå för en Frimodig kyrka!
10. Tänk att vi skulle satsa mer på gudstjänstfirarna. De är ungefär 50-60 000 varje söndag. Är de inte människor som längtar efter en avpolitiserad kyrka?
Om vi härmed lämnar analysen är det så att det som händer nu är diskussionerna om samverkan. Det finns en rad olika möjligheter och det ska bli spännande att se vart det slutar. Kr, POSK och ÖKA är dem som är mest intressanta för oss. Genom samverkan kan vi få än bättre positioner trots att vi har gått bakåt. Och andra skulle tjäna på att få oss med i sitt tåg.
I kyrkorättsutskottet där jag sitter med ska vi imorgon tala om begravningsverksamheten, en jätte-fråga och om Berit Friggebos motion om att vi ska klippa navelsträngen till staten, Lagen om Svenska kyrkan, som anger de ramar inom vilka vi har att leva. Det bllir en spännande dag. Vi hörs i morgon.
Jag antar att punkt 8 inte är seriös. Så kan de som använder kyrkomötet för världsliga syften resonera, men inte den som vill vara med och ta ansvar för sin kyrka.
SvaraRaderaJag tycker att FK gjort en mycket svag valrörelse. Tänkvärt att man satsar på de frikyrkliga tidningarna Dagen och Världen idag, men inte Kyrkans Tidning. I Strängnäs stift har jag heller inte sett någon enda officiell företrädare för Frimodig Kyrka skriva artiklar i lokaltidningarna och inte heller har det funnits annonser i dem. Jag tror inte att FK tappat så många genuint svenskkyrkliga som konverterat, men däremot ett antal tidigare dubbelanslutna frikyrkliga som nu bara tillhör sin frikyrka. Men FK kan väl inte förvänta sig vinna val på frikyrkliga röster?! Hade FK valt att tydligare lyfta frågan om direktval i de församlingar som ingår i pastorat hade man kunnat vinna många nya väljare, nu satsade man snarare på att man ville riva upp reformen med enkönade äktenskap. Den stora missen är att man ställde upp på för få ställen lokalt (t.ex. borde man väl kunnat få fram en egen lista i halvmiljonstaden Malmö).Som sagt: en svag valrörelse av FK, men ett hyfsat valresultat trots allt. / Markus
Vettig och grundlig analys, Håkan. Ja, nog är det lite konstigt att valbilagan inte gick ut med Kyrkans Tidning (var den för dyr?). Samtidigt vill jag tacka dej och inte minst Jan-Anders Ekelund och Anna Sophia Bonde (vilket fynd!) för allt arbete ni lagt ner. Att framstå som ett opolitiskt alternativ i största allmänhet - med direktval som specialitet - kan inte vara FK:s grej, även om det är bra att FK har ett brett program (t.o.m. med feministisk touch vad gäller lönepolitiken - uppvärdera diakonerna om också på prästlönernas bekostnad!). Men visst måste vi starta fler grupper lokalt (jag är jätteglad att det blev en grupp i Enånger-Njutångers församling!).
SvaraRaderaIntressant kommentar också, Markus! Men skulle FK sluta opponera uthålligt men schysst mot queerrevolutionen (och alltså lämna den smashbollen åt SD!) bleve jag dock som trebarnspappa helt ointresserad av FK (i relation till POSK exempelvis, vars framgångar bara är att gratulera till). Röstmaximering som självändamål är jag inte intresserad av (inte i mitt vilsna Folkparti heller). Det FINNS en specifik vits för ett barn med att ha en mamma, även efter förlossningen. Och INGA pappor kan föda barn vad ÄB än säger. (Att bara mammor föder barn måste nog vara den enklaste tes någon någonsin fått att försvara på kyrkomötet - klarar FK inte ens det har vi verkligen problem; eller rättare sagt: då har de andra nomineringsgrupperna verkligen problem!).
Kyrkan måste - för att trovärdigt kunna bekämpa verklig homofobi i öst och syd och här hemma - återigen stå för en moderat men tydlig heteronormativitet och åtminstone ett särskilt ord för man-kvinna-förbundet. Det går faktiskt inte att kompromissa om det (däremot kan man absolut diskutera välsignelse och förbön på enskild pastors ansvar enligt modell -94 - själva kärleken borde ju t.o.m. påven kunna välsigna om det inte missförstås som något slags carte blanche).
Tack för kommentarerna. Jag fick ett mail med förklaringen att Frimodig kyrka visst varit synlig i Kyrkans Tidning och att de flesta inte alls läser blaskan. Och de som gör det har redan en bestämd tillhörighet. Dessutom var det faktiskt så att vi hade en helsida i något nummer. Jag måste ha missat det eftersom jag själv inte alltid läser blaskan (sic!).Så kan det förvisso vara.
SvaraRaderaAndreas: Visst ska FK fortsätta kämpa emot enkönade äktenskap, men i dagsläget är församlingarnas möjlighet att välja egen styrelse faktiskt viktigare. Dels för att den kampen kan få brett stöd och dels för att centraliseringen av kyrkans är en mycket viktig del av partipolitiseringen som i sin tur berett vägen för enkönade äktenskap. Enkönade äktenskap är ett symptom på partipolitiseringen och det gäller att bota själva sjukdomen.
SvaraRaderaHåkan: Att påstå att "de flesta inte läser den" när i princip varenda förtroendevald, varenda anställd, varenda pastorsexpedition och nog även de flesta bibliotek har Kyrkans Tidning är faktiskt lite löjligt. Och det svarar fortfarande inte på frågan varför man väljer trosrörelsens tidning Världen idag, framför svenskkyrkliga Kyrkans Tidning (eller för den delen även Budbäraren). Annonsen i Kyrkans Tidning såg jag, men en annons är just endast en annons. En bilaga ger fördjuning och är lättare att ge vidare till andra. Bilagan i Dagen var nog däremot ett klokt val - eftersom den når en betydligt bredare allmänhet - inkl. bibliotek och många svenskkyrkliga - än Världen idag. / Markus
Nej detta var ingen bra analys! Usch nej! Den genomsyras av ett partitänkande som borde vara FK främmande. Vad spelet det för roll hur många röster eller mandat FK får? Är ni lika makthungriga som andra nomineringsgruppers företrädare? Det tror jag faktiskt inte.
SvaraRaderaFelet är att ni försöker spela med i ett spel ni egentligen är emot och då dras ni in i det spelets regler och börjar agera som motståndarna. Lokal representation för FK, är det bra? Varför? Är det inte bättre med lokala nomineringsgrupper kopplade till den gudstjänstfirande församlingen?
Satsa på gudstjänstfirarna skriver du f Håkan. Ja vilka tror ni att det är som röstar på er. Sannolikt är vi, era väljare, i kyrkan betydligt oftare än andra listors väljare. Så ni har redan en stor del av de kyrkokristna. Det ni borde göra mycket mer än att satsa på den ena eller den andra gruppen är att arbeta på att bygga upp fungerande gudstjänstgemenskaper på så många platser som möjligt i vårt land. Det är inget som FK som organisation borde driva men något som dess medlemmar borde prioritera framför partijobb. Men för minst varannan som blir en trogen kyrkobesökare så tror jag att FK har en röst, så på sikt kommer det ge frukt även i kyrkovalet.
/Populisten
Jag tror att det finns ytterligage en orsak till tappade röster. Precis som sossarna gick till val på att inte ge sverigedemokraterna utrymme så hamnade (valde?) de partipolitiskt obundna grupperna i att gå till val på att de partipolitiska inte borde få vara med. I sak delar jag åsikten att de politiska partierna borde dra sig ur, men att gå till val på ett anti-budskap tror jag blev olyckligt.
SvaraRadera/ErikJA
Det är nog riktigt att vi borde ha fler lokala grupper. Det är på gräsrotsnivån det hela avgörs. Jag hoppas att vi inte gör om samma misstag i Värnamo nästa gång. Framåt!
SvaraRaderaNu bör det också ihågkommas att de sk O-politiska men högst politiska grupperna medverkat till att politisera svk och därmed medverkat till en ökning av den interna sekulariseringen till vilken FK utgör en del i. ÖKA än mer men i sak är det ingen skillnad. / Magnus Olsson
SvaraRadera